Szállodai recepciós - 2025 képzés
Szállodai recepciós képzés adatai
- Ágazat megnevezése: Turizmus-vendéglátás
- Szakképesítés azonosító száma: 10135001
- Szakképesítés megnevezése: Szállodai recepciós
- KEOR kód: 1013
- Európai Képesítési Keretrendszer (EKK) szerinti szintje: 5
- Magyar Képesítési Keretrendszer (MKK) szerinti szintje: 5
- Digitális Kompetencia Keretrendszer (DKK) szerinti szintje: 5
-
Szállodai recepciós képzés munkaterülete:
Szállodai recepciós szakképesítéssel betölthető munkakör a szálláshely földszinti munkaköreinek hármas tagolása esetén a szállodai recepciós.. Ebben a munkakörben elsődleges feladata, hogy fogadja és nyilvántartja a vendégek különböző formában érkező szobafoglalásait és gazdálkodik a rendelkezésre álló szobakapacitással. További feladata a vendégek érkeztetése, bejelentése és tájékoztatása az igénybe vehető szolgáltatásokról. Kisebb egységekben, vagy ott, ahol nem különülnek el ezek a munkakörök a szállodai recepciós ellátja a portás és a pénztáros feladatait is. Ebben az esetben a munkakör része a szobák árazása, értékesítése, a vendégek érkeztetése és informálása mellett a számlázás és a fizettetés is. Nagyobb egységekben feladata a kocsirendező, a londiner, a bellboy, a hostess, a transzfer gépkocsivezető, a Business Centerben dolgozó alkalmazottak, a ruhatáros, a garázsmester irányítása, munkájuk megszervezése és ellenőrzése is. A szállodai recepciós kapcsolatot tart a szálloda más egységeivel úgy, mint az emeleti munkakörök (Housekeeping), vendéglátás (Food - Beverage), műszak és ügyvitel.
-
Szállodai recepciós képzés megkezdésének feltételei:
- Iskolai előképzettség: Érettségi végzettség
-
Szakmai előképzettség:
5 1013 23 08 Vendégtéri szaktechnikus,
5 1015 23 07 Turisztikai technikus,
52 7822 02 Vendéglátó ...
Bővebben - Egészségügyi alkalmassági követelmény: szükséges
- Szakmai gyakorlat területe és időtartama: nem szükséges
-
A képesítési követelményt előíró jogszabály:
-
Egyéb feltételek:
Szakmához köthető további sajátos követelmények: egy idegen nyelvből B2 (középfokú) komplex nyelvvizsga vagy idegenforgalmi-vendéglátóipari szaknyelvi B2 (középfokú) komplex nyelvvizsga a szakmai vizsga megkezdésekor
-
Szállodai recepciós képzés időtartama:
- Minimális óraszám: 200 óra
- Maximális óraszám: 300 óra
-
Szállodai recepciós képzés munkaerő-piaci relevanciája:
A szállodai recepciós felkészült, művelt, a világnyelvek közül legalább egy nyelvből középfokú nyelvtudással rendelkezik. A szállodai frontvonalban elsősorban ő képviseli a vendéglátót és testesíti meg a vállalkozást. A hazai és külföldi vendégek a szállodai recepcióson keresztül közvetlen ismereteket szereznek a szállodával kapcsolatban és a szállodán belüli és kívüli étkezési valamin szórakozási lehetőségekről, programokról. A külföldiek a szállodai recepciós tájékoztatásán keresztül információkat kapnak az ország és a régió történelméről, kultúrájáról, így munkája aktívan hozzájárul az országimázs kialakításához. A szakember tevékenységével hozzájárul az úgynevezett „láthatatlan export” bevételek növeléséhez, indirekt módon javítja nemzetközi kereskedelmi mérleget és növeli a bruttó nemzeti terméket. A munkaerőpiacon a szállodai recepciós keresett munkaerő, így képzése szükséges.
- Szállodai recepciós képzés elméleti része megszerezhető kizárólag távoktatásban: Nem
- Szállodai recepciós képzés gyakorlati része megszerezhető kizárólag távoktatásban: Nem
-
Szállodai recepciós képzés vizsgainformáció:
-
Vizsgára bocsátás feltételei:
A szakmai képzés követelményeinek teljesítéséről, a képző intézmény által kiállított tanúsítvány.
-
Vizsgatevékenységek:
Írásbeli vizsga
A vizsgatevékenység megnevezése: Szállodai recepciós feladatai
A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása:
A vizsgázó a vizsgaszervező által összeállított esettanulmányban meghatározott foglalási feltételekre elektronikus levélben visszaigazolás küld, szállodai szoftver segítségével egy korábbi foglalást a vizsgaszervező által megadott új feltételek szerint áthelyez. Az esettanulmányban megadottak alapján, vendégérkeztetést-elutaztatást hajt végre, szolgáltatásokat terhel és végszámlát állít ki, legalább 2 különböző fizetési módnak megfelelően.
A különböző fizetési módok és pénzhelyettesítők használata POS terminálon, és készpénzkezelés
Az esettanulmányban megjelölt adatok alapján elvégzett feladatok dokumentumait a vizsgázó kinyomtatja, vagy a vizsgaszervező által megjelölt helyre elmenti.
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 90 perc
A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 50 %
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
91 – 100%
- a levél tartalma kiváló szakmai ismeretekre utal
- a levél nyelvezete kiváló
- a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása hibátlan
- a különböző fizetési módok és pénzhelyettesítők használatával tökéletesen tisztában van, és helyesen alkalmazza az ismereteit
81 – 90%
- a levél tartalma szakmailag jó felkészültséget mutat
- a levél nyelvezete helyes vendégkommunikációra utal
- a szakmai szállodai szoftveres munka kisebb hiányossággal sikeres
- a fizettetés során kisebb hibát vétett, ami nem befolyásolja a kasszát
71 – 80%
- a levél tartalma kissé hiányos, de célját eléri
- a levél megfogalmazása kívánni valókat hagy maga után
- a vendégforgalmi feladat során segítséget igényelt, de végrehajtotta
- a vendég fizettetés során több hibát vétett, de helyesbítette
60 – 70%
- a levél tartalma a szükséges minimumot tartalmazza
- a levél megfogalmazása még elfogadható
- a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása során több hibát vétett, de segítséggel kijavította
- A vendég fizettetése akadozott, hibákat vétett, segítséget igényelt, de számszakilag helyes volt
0 – 59%
- a levél tartalma hiányos
- a levél megfogalmazása elfogadhatatlan
- a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása során bármelyiket segítséggel sem tudta végrehajtani
- A vendég fizettetése során súlyos hibát vétett, ezért vagy a vendéget, vagy az üzletet károsította
Értékelési szempontok:
- a vizsgázó az írott kommunikációban szakmaiságát tükrözi, az elkészített levél formai és tartalmi előírásai, magyar és idegen nyelven nyelvhelyes.
- a foglalás áthelyezésének helyessége, a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása
- a szállodai szoftverrel határozott sebességgel végzi a feladatot.
- pontosan ismeri a lehetséges fizetési módokat és a készpénz helyettesítők használatát, elszámolását.
A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 60%-át elérte.
Projektfeladat
A vizsgatevékenység megnevezése: Szállodai recepciós projektfeladat
A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása:
A vizsgázó a tanulmányai során információkat gyűjt a szállodai szolgáltatásokról, portfóliójában bemutatja legalább kettő, különböző típusú szálloda prospektusát, azok árjegyzékét és az alkalmazott ártípusokat, az interneten információkat gyűjt és dokumentál a régiót és szálláshelyek környezetét bemutató anyagokból, különös tekintettel a turisztikai látványosságokra, történelmi és kulturális értékekre, programokra és eseményekre.
A portfólióban bemutatja a tanulmányai során magyar és valamely világnyelven elektronikusan megírt szállásajánlatait (legalább kettőt), a szállásajánlatokra érkezett foglalásokra küldött visszaigazolásait (legalább kettőt) a kiállított gyakorló számlákról késztett digitális másolatokat (legalább kettőt), valamint minden olyan dokumentálható szakmai anyagot, amivel tanulmányai során találkozott és szakmailag érdekesnek és fontosnak vél.
A portfólió követelményei:
Terjedelem: minimum 10, maximum 15 A4-es oldal, fedlap (téma megnevezése, készítő neve, dátum), tartalomjegyzék és mellékletek nélkül. A képek a mellékletben szerepeltethetők a minimum terjedelmen felül, ezeket a szöveg megfelelő helyén kell meghivatkozni.
Betűforma és méret: Times New Roman betűtípus 12-es betűnagyság
A portfólió leadási határideje: a vizsgaszervező határozza meg
A vizsgázó egy vendég érkezését és távozását szimulálva érkezteti és elutaztatja a vendéget, kulcskártyát készít és tájékoztat, valamint fizettet. Az eljátszott szituációs gyakorlat során a vizsgázó panaszhelyzetet kezel.
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc
A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 50%
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
91 – 100%
- a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok kiváló szaktudásra utalnak
- a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő kommunikáció magyar és idegen nyelven is kiváló
- a szituációs gyakorlat végrehajtása, lendületes, gördülékeny, és szakmailag hibátlan
- a vendégpanasz kezeléses során a szakmai és emberi hozzáállásával vendégelégedettséget képes elérni
81 –90%
- a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok jó szaktudásra utalnak
- a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során kisebb hibát ejt, ami nem zavarja a megértést
- a szituációs gyakorlat végrehajtása a gyakorlat hiányára utal, de a végrehajtás során a célokat eléri
- a vendégpanasz kezelés a rutin hiányát mutatja, de szakmai és emberi hozzáállása jó
71 – 80%
- a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok szakmai hiányosságokra utalnak
- a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során nem azonnal érthető, ismétlésekre, és magyarázatokra kényszerül
- a szituációs gyakorlat végrehajtása hiányosságokat mutat, és csak segítséggel tudja teljesíteni
- a vendégpanasz kezelése nehézkes, de célját még eléri.
61 – 70%
- a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött hiányosak, nem mind releváns
- a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során sok hibát vét, megértése nehézségekbe ütközik, és sok segítséget igényel
- a szituációs gyakorlat végrehajtása során sokat hibázik, segítséget igényel, de végre tudja hajtani a feladatot
- a vendégpanasz kezelése elakad, segítségre szorul, de végül sikeres
0 – 60%
- Nem gyűjtött anyagokat
- kommunikációja nem érthető, illetve nem érti a vendéget
- a szituációs gyakorlat során a feladatok közül egyet segítséggel sem tud végrehajtani
- a vendégpanasz kezelése sikertelen
Értékelési szempontok:
- a vizsgázó írásban magyar és idegen nyelven a vendégekkel az elvárásoknak megfelelően kommunikál,
- tájékozottságot tanúsít a vendégeket érdeklő információkról és szakmai érdeklődését mutatja a gyűjtött anyag sokszínűsége, relevanciája.
- A szituációs gyakorlat során a vendéggel folytatott magyar és idegen nyelvi kommunikációja szakmailag helytálló és nyelvileg helyes, a hozzáállása határozott és segítőkész.
Minősítések:
91-100 % JELES (5)
81-90 % JÓ (4)
71-80 % KÖZEPES (3)
60-70 % ELÉGSÉGES (2)
0 - 59 % ELÉGTELENA vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 60%-át elérte.
K Kapcsolódó szakmák
-
Cukrász
-
Cukrász szaktechnikus
-
Cukrászsegéd
-
Élelmezésvezető
-
Falusi turizmus szolgáltató
-
Falusi vendéglátó
-
Gyorséttermi eladó
-
Higiénés intézményi takarító
-
Kulturális rendezvény szervezője
-
Panziós-fogadós
-
Pincér-vendégtéri szakember
-
Pincérsegéd
-
Szakács
-
Szakács szaktechnikus
-
Szakácssegéd
-
Szállodahajós, szállodai személyzet
-
Tisztítás-technológiai szakmunkás
-
Tisztítás-technológiai szolgáltatásvezető – Housekeeping - Stewarding
-
Turisztikai technikus
-
Vendégtéri szaktechnikus