Szállodai recepciós - 2025 képzés

Szállodai recepciós képzés adatai

  • Ágazat megnevezése: Turizmus-vendéglátás
  • Szakképesítés azonosító száma: 10135001
  • Szakképesítés megnevezése: Szállodai recepciós
  • KEOR kód: 1013
  • Európai Képesítési Keretrendszer (EKK) szerinti szintje: 5
  • Magyar Képesítési Keretrendszer (MKK) szerinti szintje: 5
  • Digitális Kompetencia Keretrendszer (DKK) szerinti szintje: 5
  • Szeretnél értesítést kapni hol és mikor indul a(z) Szállodai recepciós - 2025 tanfolyam, képzés?

    Kedves Érdeklődő! Az alábbi adatok megadásával próbáljuk az Önnek legmegfelelőbb tanfolyamot, képzést, képző intézményt megtalálni!

  • Szállodai recepciós képzés munkaterülete:

    Szállodai recepciós szakképesítéssel betölthető munkakör a szálláshely földszinti munkaköreinek hármas tagolása esetén a szállodai recepciós.. Ebben a munkakörben elsődleges feladata, hogy fogadja és nyilvántartja a vendégek különböző formában érkező szobafoglalásait és gazdálkodik a rendelkezésre álló szobakapacitással. További feladata a vendégek érkeztetése, bejelentése és tájékoztatása az igénybe vehető szolgáltatásokról. Kisebb egységekben, vagy ott, ahol nem különülnek el ezek a munkakörök a szállodai recepciós ellátja a portás és a pénztáros feladatait is. Ebben az esetben a munkakör része a szobák árazása, értékesítése, a vendégek érkeztetése és informálása mellett a számlázás és a fizettetés is. Nagyobb egységekben feladata a kocsirendező, a londiner, a bellboy, a hostess, a transzfer gépkocsivezető, a Business Centerben dolgozó alkalmazottak, a ruhatáros, a garázsmester irányítása, munkájuk megszervezése és ellenőrzése is. A szállodai recepciós kapcsolatot tart a szálloda más egységeivel úgy, mint az emeleti munkakörök (Housekeeping), vendéglátás (Food - Beverage), műszak és ügyvitel.

  • Szállodai recepciós képzés megkezdésének feltételei:

  • Iskolai előképzettség: Érettségi végzettség
  • Szakmai előképzettség: 5 1013 23 08 Vendégtéri szaktechnikus,
    5 1015 23 07 Turisztikai technikus,
    52 7822 02 Vendéglátó ...
    Bővebben
  • Egészségügyi alkalmassági követelmény: szükséges
  • Szakmai gyakorlat területe és időtartama: nem szükséges
  • A képesítési követelményt előíró jogszabály:

  • Egyéb feltételek:

    Szakmához köthető további sajátos követelmények: egy idegen nyelvből B2 (középfokú) komplex nyelvvizsga vagy idegenforgalmi-vendéglátóipari szaknyelvi B2 (középfokú) komplex nyelvvizsga a szakmai vizsga megkezdésekor

  • Szállodai recepciós képzés időtartama:

  • Minimális óraszám: 200 óra
  • Maximális óraszám: 300 óra
  • Szállodai recepciós képzés munkaerő-piaci relevanciája:

    A szállodai recepciós felkészült, művelt, a világnyelvek közül legalább egy nyelvből középfokú nyelvtudással rendelkezik. A szállodai frontvonalban elsősorban ő képviseli a vendéglátót és testesíti meg a vállalkozást. A hazai és külföldi vendégek a szállodai recepcióson keresztül közvetlen ismereteket szereznek a szállodával kapcsolatban és a szállodán belüli és kívüli étkezési valamin szórakozási lehetőségekről, programokról. A külföldiek a szállodai recepciós tájékoztatásán keresztül információkat kapnak az ország és a régió történelméről, kultúrájáról, így munkája aktívan hozzájárul az országimázs kialakításához. A szakember tevékenységével hozzájárul az úgynevezett „láthatatlan export” bevételek növeléséhez, indirekt módon javítja nemzetközi kereskedelmi mérleget és növeli a bruttó nemzeti terméket. A munkaerőpiacon a szállodai recepciós keresett munkaerő, így képzése szükséges.

  • Szállodai recepciós képzés elméleti része megszerezhető kizárólag távoktatásban: Nem
  • Szállodai recepciós képzés gyakorlati része megszerezhető kizárólag távoktatásban: Nem
  • Szállodai recepciós képzés vizsgainformáció:

  • Vizsgára bocsátás feltételei:

    A szakmai képzés követelményeinek teljesítéséről, a képző intézmény által kiállított tanúsítvány.

  • Vizsgatevékenységek:

    Írásbeli vizsga

    A vizsgatevékenység megnevezése: Szállodai recepciós feladatai

    A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása:

    A vizsgázó a vizsgaszervező által összeállított esettanulmányban meghatározott foglalási feltételekre elektronikus levélben visszaigazolás küld, szállodai szoftver segítségével egy korábbi foglalást a vizsgaszervező által megadott új feltételek szerint áthelyez. Az esettanulmányban megadottak alapján, vendégérkeztetést-elutaztatást hajt végre, szolgáltatásokat terhel és végszámlát állít ki, legalább 2 különböző fizetési módnak megfelelően.

    A különböző fizetési módok és pénzhelyettesítők használata POS terminálon, és készpénzkezelés

    Az esettanulmányban megjelölt adatok alapján elvégzett feladatok dokumentumait a vizsgázó kinyomtatja, vagy a vizsgaszervező által megjelölt helyre elmenti.

    A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 90 perc

    A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 50 %

    A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

    91 – 100%

    • a levél tartalma kiváló szakmai ismeretekre utal
    • a levél nyelvezete kiváló
    • a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása hibátlan
    • a különböző fizetési módok és pénzhelyettesítők használatával tökéletesen tisztában van, és helyesen alkalmazza az ismereteit

    81 – 90%

    • a levél tartalma szakmailag jó felkészültséget mutat
    • a levél nyelvezete helyes vendégkommunikációra utal
    • a szakmai szállodai szoftveres munka kisebb hiányossággal sikeres
    • a fizettetés során kisebb hibát vétett, ami nem befolyásolja a kasszát

    71 – 80%

    • a levél tartalma kissé hiányos, de célját eléri
    • a levél megfogalmazása kívánni valókat hagy maga után
    • a vendégforgalmi feladat során segítséget igényelt, de végrehajtotta
    • a vendég fizettetés során több hibát vétett, de helyesbítette

    60 – 70%

    • a levél tartalma a szükséges minimumot tartalmazza
    • a levél megfogalmazása még elfogadható
    • a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása során több hibát vétett, de segítséggel kijavította
    • A vendég fizettetése akadozott, hibákat vétett, segítséget igényelt, de számszakilag helyes volt

    0 – 59%

    • a levél tartalma hiányos
    • a levél megfogalmazása elfogadhatatlan
    • a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása során bármelyiket segítséggel sem tudta végrehajtani
    • A vendég fizettetése során súlyos hibát vétett, ezért vagy a vendéget, vagy az üzletet károsította

    Értékelési szempontok:

    • a vizsgázó az írott kommunikációban szakmaiságát tükrözi, az elkészített levél formai és tartalmi előírásai, magyar és idegen nyelven nyelvhelyes.
    • a foglalás áthelyezésének helyessége, a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása
    • a szállodai szoftverrel határozott sebességgel végzi a feladatot.
    • pontosan ismeri a lehetséges fizetési módokat és a készpénz helyettesítők használatát, elszámolását.

    A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 60%-át elérte.

    Projektfeladat

    A vizsgatevékenység megnevezése: Szállodai recepciós projektfeladat

    A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása:

    A vizsgázó a tanulmányai során információkat gyűjt a szállodai szolgáltatásokról, portfóliójában bemutatja legalább kettő, különböző típusú szálloda prospektusát, azok árjegyzékét és az alkalmazott ártípusokat, az interneten információkat gyűjt és dokumentál a régiót és szálláshelyek környezetét bemutató anyagokból, különös tekintettel a turisztikai látványosságokra, történelmi és kulturális értékekre, programokra és eseményekre.

    A portfólióban bemutatja a tanulmányai során magyar és valamely világnyelven elektronikusan megírt szállásajánlatait (legalább kettőt), a szállásajánlatokra érkezett foglalásokra küldött visszaigazolásait (legalább kettőt) a kiállított gyakorló számlákról késztett digitális másolatokat (legalább kettőt), valamint minden olyan dokumentálható szakmai anyagot, amivel tanulmányai során találkozott és szakmailag érdekesnek és fontosnak vél.

    A portfólió követelményei:

    Terjedelem: minimum 10, maximum 15 A4-es oldal, fedlap (téma megnevezése, készítő neve, dátum), tartalomjegyzék és mellékletek nélkül. A képek a mellékletben szerepeltethetők a minimum terjedelmen felül, ezeket a szöveg megfelelő helyén kell meghivatkozni.

    Betűforma és méret: Times New Roman betűtípus 12-es betűnagyság

    A portfólió leadási határideje: a vizsgaszervező határozza meg

    A vizsgázó egy vendég érkezését és távozását szimulálva érkezteti és elutaztatja a vendéget, kulcskártyát készít és tájékoztat, valamint fizettet. Az eljátszott szituációs gyakorlat során a vizsgázó panaszhelyzetet kezel.

    A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc

    A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 50%

    A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

    91 – 100%

    • a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok kiváló szaktudásra utalnak
    • a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő kommunikáció magyar és idegen nyelven is kiváló
    • a szituációs gyakorlat végrehajtása, lendületes, gördülékeny, és szakmailag hibátlan
    • a vendégpanasz kezeléses során a szakmai és emberi hozzáállásával vendégelégedettséget képes elérni

    81 –90%

    • a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok jó szaktudásra utalnak
    • a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során kisebb hibát ejt, ami nem zavarja a megértést
    • a szituációs gyakorlat végrehajtása a gyakorlat hiányára utal, de a végrehajtás során a célokat eléri
    • a vendégpanasz kezelés a rutin hiányát mutatja, de szakmai és emberi hozzáállása jó

    71 – 80%

    • a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok szakmai hiányosságokra utalnak
    • a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során nem azonnal érthető, ismétlésekre, és magyarázatokra kényszerül
    • a szituációs gyakorlat végrehajtása hiányosságokat mutat, és csak segítséggel tudja teljesíteni
    • a vendégpanasz kezelése nehézkes, de célját még eléri.

    61 – 70%

    • a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött hiányosak, nem mind releváns
    • a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során sok hibát vét, megértése nehézségekbe ütközik, és sok segítséget igényel
    • a szituációs gyakorlat végrehajtása során sokat hibázik, segítséget igényel, de végre tudja hajtani a feladatot
    • a vendégpanasz kezelése elakad, segítségre szorul, de végül sikeres

    0 – 60%

    • Nem gyűjtött anyagokat
    • kommunikációja nem érthető, illetve nem érti a vendéget
    • a szituációs gyakorlat során a feladatok közül egyet segítséggel sem tud végrehajtani
    • a vendégpanasz kezelése sikertelen

    Értékelési szempontok:

    • a vizsgázó írásban magyar és idegen nyelven a vendégekkel az elvárásoknak megfelelően kommunikál,
    • tájékozottságot tanúsít a vendégeket érdeklő információkról és szakmai érdeklődését mutatja a gyűjtött anyag sokszínűsége, relevanciája.
    • A szituációs gyakorlat során a vendéggel folytatott magyar és idegen nyelvi kommunikációja szakmailag helytálló és nyelvileg helyes, a hozzáállása határozott és segítőkész.

    Minősítések:

    91-100 % JELES (5)
    81-90 % JÓ (4)
    71-80 % KÖZEPES (3)
    60-70 % ELÉGSÉGES (2)
    0 - 59 % ELÉGTELEN

    A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 60%-át elérte.

K Kapcsolódó szakmák


Az oldalon található adatok tájékoztató jellegűek, a szakképesítések hatályos és a már hatályát vesztett szakmai és vizsga követelményeit kiadó rendeletekről az alábbi hivatalos forrásokból tájékozódhat:
www.magyarorszag.hu
www.nive.hu