Demencia gondozó - 2024 képzés

Demencia gondozó képzés adatai

  • Ágazat megnevezése: Szociális
  • Szakképesítés azonosító száma: 09214001
  • Szakképesítés megnevezése: Demencia gondozó
  • KEOR kód: 0921 Idősek és fogyatékos felnőttek gondozása
  • Európai Képesítési Keretrendszer (EKK) szerinti szintje: 4
  • Magyar Képesítési Keretrendszer (MKK) szerinti szintje: 4
  • Digitális Kompetencia Keretrendszer (DKK) szerinti szintje: 3
  • Szeretnél értesítést kapni hol és mikor indul a(z) Demencia gondozó - 2024 tanfolyam, képzés?

    Kedves Érdeklődő! Az alábbi adatok megadásával próbáljuk az Önnek legmegfelelőbb tanfolyamot, képzést, képző intézményt megtalálni!

  • Demencia gondozó képzés munkaterülete:

    A demencia gondozó egy interprofesszionális (különböző szakmák képviselőinek együttműködése egy cél elérése érdekében) csapat tagja. A demenciával élő személyek komplex ellátása során együttműködik más szakmák képviselőivel. Felismeri a demencia betegség korai tüneteit, a behavioural and psychological symptoms of demencia, azaz a demencia magatartási és pszichológiai tüneteit (a továbbiakban BPSD tüneteket) és a megváltozott viselkedést. Segítséget nyújt a kognitív zavarok enyhítésében. A gondozás során alkalmazza a hatékony kommunikáció eszközeit, mint pl.: segítés, megértés, képességek erősítése, felnőttként kezelés, bátorítás, tiszteletadás. Felismeri a mindennapi tevékenység zavarait. Partneri együttműködést alakít ki a gondozott családjával. Kompetencia határokon belül hatékonyan beavatkozik a prehospitális veszélyhezetek során. Felismeri az abúzus jeleit és javaslatot tesz azok megelőzésére. Megérti és támogatja a demenciával élő személy spirituális igényét. Segítő tevékenysége során alkalmazza a személyközpontú gondozás módszereit. Csoportfoglalkozásokat szervez és bonyolít, a megismert gyakorlatok alkalmazásával. Javaslatokat tesz a demenciával élő személy otthoni és intézményi környezetének biztonságossá tételére. Betartja az elsajátított etikai normákat.

  • Demencia gondozó képzés megkezdésének feltételei:

  • Iskolai előképzettség: Alapfokú iskolai végzettség
  • Szakmai előképzettség: 32 723 01 Ápolási asszisztens,
    34 762 01 Szociális gondozó és ápoló,
    4 0923 22 03 Szociális ápoló ...
    Bővebben
  • Egészségügyi alkalmassági követelmény: nem szükséges
  • Szakmai gyakorlat területe és időtartama: szükséges (egyéb feltételek pontnál)
  • A képesítési követelményt előíró jogszabály:

  • Egyéb feltételek:

    Szakmai gyakorlat területe és időtartama: idősellátással foglalkozó személyes gondoskodást nyújtó alap- vagy szakosított intézményben gondozó, ápoló, vezető gondozó, vezető ápoló, terápiás munkatárs (korábban: szociális és mentálhigiénés munkatárs) munkakörben eltöltött összefüggő 1 év szakmai gyakorlat. A gyakorlati időbe nem számít bele: a GYED, GYES időszaka, a harminc napnál hosszabb ideig tartó fizetés nélküli szabadság időtartama, továbbá minden olyan időszak, amikor munkabér kifizetésére nem ált fenn jogosultság.

  • Demencia gondozó képzés időtartama:

  • Minimális óraszám: 600 óra
  • Maximális óraszám: 720 óra
  • Demencia gondozó képzés munkaerő-piaci relevanciája:

    Korunknak új kihívással, a társadalom elöregedésével kell szembesülnie. A folyamat magában hordozza az időskorban gyakrabban előforduló megbetegedéseket, köztük a demencia emelkedő számát. A WHO adatai szerint ma Magyarországon 150 000 fő a betegséggel érintett személy él. A demenciával élők önellátó képessége fokozatosan és súlyosan hanyatlik, ami egy fokozott és szakszerű gondozást igényel. Jelentős létszámban veszik igénybe a szociális ellátó rendszer intézményeit. Az 1/2000 (I.07.) SzCsM rendelet 6. § (5a) bekezdés d) pontja előírja, hogy az intézményvezető demens személyeket gondozó bentlakást nyújtó intézmények esetén a gondozó, ápoló és terápiás munkakörök vonatkozásában munkakörönként legalább 1-1 fő, demencia gondozó szakirányú képesítéssel rendelkező foglalkoztatott jelenlétét köteles minden műszakban biztosítani. A társadalmi szükséglet és a jogszabályi előírás okán jelentősen megnövekedett a képzés iránti érdeklődés, ennek következtében releváns a képzés biztosítása.

  • Demencia gondozó képzés elméleti része megszerezhető kizárólag távoktatásban: Nem
  • Demencia gondozó képzés gyakorlati része megszerezhető kizárólag távoktatásban: Nem
  • Demencia gondozó képzés vizsgainformáció:

  • Vizsgára bocsátás feltételei:

    A szakmai képzés követelményeinek teljesítéséről, a képző intézmény által kiállított tanúsítvány.

  • Vizsgatevékenységek:

    Írásbeli vizsga

    A vizsgatevékenység megnevezése: A demencia gondozás alapismeretei.

    A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása:

    Az írásbeli vizsgatevékenység az alábbi tanulási eredmények mérésére és értékelésére irányul:

    • az interprofesszionális együttműködés (meghatározása, jellemzői, kulcskompetenciái, együttműködés),
    • a demencia neurológiai, pszichiátriai alapjainak, patológiájának ismeretei (a demencia fogalma, oka; a kognitív tünetek, lebenytünetek, a beteg vizsgálata, a demencia stádiumai, a BPSD tünetek),
    • a demenciával élő személy speciális ápolásának ismeretei (prehospitális beavatkozások),
    • a gondozási környezet kialakítása,
    • a demenciával élő személlyel történő kommunikáció,
    • a demenciával élő személy gondozásának irányelvei, módszerei,
    • a demenciával élő személyt érhető abúzus formái, előfordulási lehetőségei,
    • a spiritualitást segítő tényezők, lehetőségek, módszerek,
    • az idősödő társadalomban fellépő szükségletek, különös tekintettel a demencia gondozásra, mint társadalmi kihívásra,
    • a személyközpontú gondozás módszerei /Legjobb Barát modell alapján az Alzheimer betegek jogai és az én-támogató hozzáállás/,
    • demenciával élők foglalkoztatási módszerei,
    • a biztonságos otthoni és intézményi környezet kritériumai,
    • a haldokló és a hozzátartozója pszichés támogatása,
    • a gyászfeldolgozás szakaszai,
    • a demenciával élő személy érdekképviseletének lehetőségei,

    Az írásbeli vizsga egy feleletválasztós és feleletalkotós tesztsor (tesztlap), amely tartalmazzon 30 kérdést az alábbi feladattípusokból (feladattípusonként 5-5 feladat):

    • Egyszerű feleletválasztás (A tesztkérdésekben egy egyszerűen megfogalmazott kérdéshez négy válasz tartozik, melyek közül ki kell választani a legmegfelelőbbnek tartott választ, illetve annak betűjelét.)
    • Asszociáció (Fogalmak és állítások találhatók, amelyek között ki kell találni a logikai kapcsolatot. Az állítások az egyik („A”), a másik („B”), illetve mindkét fogalomra („C”) vagy egyik fogalomra sem („D”) igazak.
    • Hibakereső egyszerű feleletválasztás (Négy meghatározás tartozik egy kérdéshez, melyek közül az egyik helytelen állítást tartalmaz, ennek a betűjelét kell bekarikázni.).
    • Igaz-hamis egyszerű feleletválasztás (Öt egyszerűen megfogalmazott kérdéshez öt-öt darab válasz lehetőség tartozik, ezek közül meg kell határozni, hogy melyik válasz igaz és melyik hamis. A felsorolt állítások mögé „I” (igaz) vagy „H” (hamis) betűt kell írni.)
    • Mondat kiegészítés (A mondat kiegészítés feladatban öt olyan mondat olvasható, melyeknek egy-egy szava helyett pontok állnak, és az egy-egy beillesztendő szó teszi szakmailag, tartalmilag értelmezhetővé a mondatokat.)
    • Fogalom meghatározása (5 darab definíció kifejtése).

    A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 120 perc

    A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 40%

    A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

    A javítás a feladatsorhoz rendelt értékelési útmutató alapján történik. Az egyes feladattípusok aránya és értékelése:

    1. Az interprofesszionális együttműködés (meghatározása, jellemzői, kulcskompetenciái, együttműködés). A demenciával élő személy érdekképviseletének lehetőségei. 10%
    2. A demencia neurológiai, pszichiátriai alapjainak, patológiájának ismeretei (a demencia fogalma, oka; a kognitív tünetek, lebenytünetek, a beteg vizsgálata, a demencia stádiumai, a BPSD tünetek). 20%
    3. A demenciával élő személy speciális ápolásának ismeretei (prehospitális beavatkozások). A demenciával élő személy gondozásának irányelvei, módszerei. 10%
    4. A gondozási környezet kialakítása (a biztonságos otthoni és intézményi környezet kritériumai). 10%
    5. A demenciával élő személlyel történő kommunikáció. 10%
    6. Az idősödő társadalomban fellépő szükségletek, különös tekintettel a demencia gondozásra, mint társadalmi kihívásra. A demenciával élők foglalkoztatási módszerei. 10%
    7. A demenciával élő személyt érhető abúzus formái, előfordulási lehetőségei. 10%
    8. A személyközpontú gondozás módszerei (Legjobb Barát modell alapján az Alzheimer betegek jogai és az én-támogató hozzáállás). A spiritualitást segítő tényezők, lehetőségek, módszerek. 10%
    9. A haldokló és a hozzátartozója pszichés támogatása. A gyászfeldolgozás szakaszai. 10%

      összesen 100%

    A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 51%-át elérte.

    Projektfeladat

    A vizsgatevékenység megnevezése: Gyakorlati vizsgamunka értékelése.

    A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása: Záródolgozat bemutatása (prezentáció). Vizsgarészek:

    1) Záródolgozat bemutatása
    2) Szóbeli prezentáció

    • A záródolgozat főbb fejezetei:

    1. A gyakorló intézmény bemutatása: általános ismertető az SZMSZ alapján, személyi és tárgyi jellemzők bemutatása, maximum 1 oldal terjedelemben.
    2. A gyakorló intézményben a demens ellátás protokolljának bemutatása, maximum 2 oldal terjedelemben.
    3. Egy kiválasztott demenciával élő személy és a körülötte végzett gondozási tevékenység bemutatása. A kiválasztott demenciával élő személy szükségletei listájának feltérképezése ápolási és gondozási szemszögből, gondozási- és foglalkoztatási terv készítés maximum 7 oldal terjedelemben.

      A tartalmi részben szabadon marad a témakiírás és a választás szabadságának lehetősége, ami azt jelenti, hogy a képzésben részt vevő maga választja ki, hogy a demens ellátáson belül melyik protokollt mutatja be, milyen gondozási tevékenységeket emel ki, milyen stádiumban lévő demenciával élő személyt gondozásának bemutatását választja.

      Formai követelmények: minimum 5 A4-es oldal, maximum 10 oldal terjedelemmel, Times New Roman 12-es betűméret, 1,5 sortávolsággal.

      A záródolgozat mellékletét kell, hogy képezze az összefüggő 80 órás szakmai gyakorlati naplója és az arról szóló igazolás.

      Leadási határidő: a záródolgozatot és az ahhoz készített, minimum 5, maximum 10 diából álló prezentációt az írásbeli vizsga előtt legkésőbb 10 nappal, 1 példányban a vizsgabizottság elnökének kell eljuttatnia a vizsgára jelentkezőnek.

      A záródolgozat bírálata során megfogalmazódott kérdéseket (2-4 db) a vizsgázó a záródolgozat bemutatása során megválaszolja.

      Prezentáció tartalmi követelményei:
      - Megegyezik a záródolgozat főbb fejezeteinek szakmai tartalmával.
      Prezentáció formai követelménye:
      - A záródolgozathoz készített prezentáció minimum 5, maximum 10 diából álljon.
      - A vizsgázó a prezentációt a vizsga során személyesen, a vizsgabizottság előtt bemutatja, legfeljebb 30 percben. A vizsgabizottság, értékelése kialakításához, a prezentáció bemutatása előtt feltett kérdésekre kapott válaszokat is értékeli, melyekre a vizsgázó legfeljebb 10 percben válaszol.
      - Elvárás, hogy fotódokumentáció, szkennelt dokumentum csak abban az esetben szerepeljen, ha az releváns és szükséges az előadás szempontjából. Nem a vizsgázóról készült fénykép, személy(ek)et ábrázoló fotó, szerzői jog, szabadalom, védjegy alatt álló művek esetén a forrás, illetve hozzájárulás megjelölése szükséges.
      - A prezentáció elsődlegesen a vizsgázók személyes érdeklődését, attitűdjét, kommunikációs készségét, képességét hivatott bemutatni. A vizsgázónak a vizsgabizottsággal folytatott szakmai kommunikációja egészíti ki a gyakorlati vizsgatevékenységet.

    A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 20 perc

    A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 60% (1. vizsgarész: 50%, 2. vizsgarész: 50%)

    A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

    A záródolgozat értékelése két részből áll:

    1. A kész záródolgozat tartalmának, eredményének értékelése:

    Értékelési szempontok és azok súlyozása:

    1. Mennyire felel meg a záró dolgozat az elvárt követelményeknek? Mennyire részletes, alapos, a választott témának megfelelően hogyan épül fel, hogyan tagolódik? 20%
    2. A leadott dolgozat a vizsgázó saját szellemi terméke, az idézeteket, hivatkozásokat pontosan feltünteti. 10%
    3. Az egyéni fejlődést (a vizsgázó saját magához viszonyított fejlődését) mennyire tükrözi? 10%
    4. Megfelelően hivatkozik a felhasznált szakirodalomra. A záró dolgozatban a lényegi elemeket emeli ki. 10%
    5. A témához tartozó szaknyelv alapfogalmait helyesen használja. A záró dolgozat esztétikus, margót és címeket tartalmaz, illusztrációi ízlésesek, a dolgozat tagolása arányos. 20%
    6. A munka tartalma megfelel a választott és előírt témáknak, azok fontos kérdéseit állítja a középpontba. 20%
    7. A záró dolgozat életszerű, kötődik a társadalmi valósághoz és a helyi viszonyokhoz. 10%

      értékelés összesen 100%

    2. Szóbeli prezentáció

    Értékelési szempontok és azok súlyozása:

    1. A záró dolgozat lényegi elemeinek és az egyéni munka konkrétumainak bemutatása. 20%
    2. Kommunikációs készség. 20%
    3. Szakszavak megfelelő használata. 20%
    4. Empátia, önállóság, elhivatottság tükröződése a kommunikációjában. 20%
    5. Ismerteti a projekt készítés közben szerzett egyéni tapasztalatait. 20%

      értékelés összesen 100

    A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 51%-át elérte.

K Kapcsolódó szakmák


Az oldalon található adatok tájékoztató jellegűek, a szakképesítések hatályos és a már hatályát vesztett szakmai és vizsga követelményeit kiadó rendeletekről az alábbi hivatalos forrásokból tájékozódhat:
www.magyarorszag.hu
www.nive.hu