Pénzügyi szervezeti mérlegképes könyvelő - OKJ tanfolyam, képzés
Általános adatok
- Szakképesítés megnevezése: Pénzügyi szervezeti mérlegképes könyvelő
- A szakképesítés OKJ száma: 55 344 06
- Megfeleltetés: (még nincs adatunk)
- A szakképesítés szintje: emeltszintű szakképesítés-ráépülés
- A szakképesítés tanulmányi területe: Könyvelés és adózás
- A szakképesítés típusa: szakképesítés-ráépülés
- Szakmacsoport: Közgazdaság
- A szakképesítésért felelős miniszter: számviteli szabályozásért felelős miniszter
A szakképesítéssel leggyakrabban betölthető foglalkozások, munkakörök
Feor száma
Feor megnevezése
Betölthető munkakörök
A pénzügyi szervezeti mérlegképes könyvelő szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása:
A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: számviteli törvény) 150. § (2) bekezdésében meghatározott könyvviteli szolgáltatás körébe tartozó feladatok irányítását, vezetését végzi, számviteli beszámolót készít. Ellátja a pénzügyi szervezetek esetében mindazokat a feladatokat, amelyek a könyvviteli szolgáltatás körébe tartoznak. Kialakítja a számviteli politikát, a könyvviteli elszámolás, a beszámoló készítés rendszerét, módszerét ideértve a belső információs rendszer kialakítását is. Ellátja a számlarendhez, a könyvvezetéshez, valamint a beszámoló készítéshez szükséges szabályzatok elkészítésével, rendszeres karbantartásával kapcsolatos feladatokat. Biztosítja a valóságnak megfelelő belső és külső információk előállítását, szolgáltatását, az elszámolások, az adatok jogszerűségének, szabályszerűségének, megbízhatóságának, bizonylatokkal való alátámasztottságát a számviteli alapelvek betartásával. Elvégzi a könyvviteli szolgáltatás körébe tartozó feladatokat a pénzügyi szervezet alkalmazottjaként, tagjaként, egyéni vállalkozóként, vagy számviteli szolgáltatást nyújtó társaság tagjaként, illetőleg alkalmazottjaként.
A szakképesítéssel rendelkező képes:
- a feladatok elvégzéséhez szükséges általános gazdasági és különös jogszabályokat megfelelően alkalmazni,
- a pénzügyi szervezet alapításával, átalakulásával kapcsolatos számviteli és egyéb gazdálkodási feladatokat ellátni,
- a belső számviteli információs rendszert kialakítani, működtetni, továbbfejleszteni, vagy abban közreműködni,
- a pénzforgalommal összefüggő feladatokat ellátni,
- részt venni a pénzügyi szervezet gazdálkodási feladatainak ellátásában,
- a befektetési és finanszírozásai pénzügyi döntéseket előkészíteni, lebonyolítani,
- megítélni a pénzügyi szervezet pénzügyi helyzetét,
- alkalmazni az adójogszabályokat, összeállítani az adóbevallást és ellátni az adóellenőrzéssel összefüggő feladatokat,
- megfelelően alkalmazni a számviteli törvény, illetve a pénzügyi szervezetre vonatkozó számviteli kormányrendelet előírásait, összeállítani a pénzügyi szervezet számviteli politikáját és annak sajátos szabályzatait, továbbá jogszabályban előírt egyéb szabályzatokat (kockázatkezelésre, fedezetekre, befektetésekre vonatkozó szabályzatok stb.), valamint a pénzügyi szervezet számlarendjét és bizonylati rendjét kialakítani, különös tekintettel a szigorú számadási kötelezettség alá tartozó bizonylatokra,
- a főkönyvi és analitikus nyilvántartásokat vezetni, a feladásokat és az egyeztetéseket lebonyolítani, az ezekhez szükséges nyilvántartási rendszerek és alrendszerek kialakításában közreműködni, oly módon, hogy a számviteli adatokból a felügyelet és az MNB információs igénye is kielégíthető legyen,
- a mérlegen kívüli tételek megfelelő dokumentálását, nyilvántartását megszervezni és vezetni,
- munkája során a számítógépes programcsomagokat használni,
- az évközi és év végi zárlati feladatokat ellátni, és megfelelően dokumentálni,
- alkalmazni a sajátos értékelési előírásokat, az ahhoz kapcsolódó értékvesztési, tartalék-, és céltartalékképzési előírásokat,
- kialakítani a pénzügyi szervezet költség és ráfordítás elszámolási rendszerét,
- összeállítani a pénzügyi szervezet számviteli beszámolóját a kiegészítő melléklettel együtt,
- elkészíteni a pénzügyi szervezet üzleti jelentését,
- folyamatosan nyomon követni és ellenőrizni a jogszabályban rögzített gazdálkodási és prudenciális szabályok (tőkekövetelmény, szolvencia, fizetőképességi ráta, lejárati összhang, kockázatvállalási és befektetési korlátok stb.) betartását,
- megszervezni a számviteli nyilvántartásokra épülő adatszolgáltatási kapcsolatot a kapcsolt vállalkozásokkal, a fióktelepekkel és a központtal, továbbá az MNB-vel, a felügyelettel és más hatósági szervekkel, piaci szereplőkkel,
- a vonatkozó uniós jogszabályokban eligazodni és a határon átnyúló szolgáltatásokat bonyolítani, nyilvántartását kialakítani és vezetni,
- vizsgálni a pénzügyi szervezet működését, az ok-okozati összefüggések feltárását,
- helyesen értelmezni a pénz- és tőkepiaci folyamatokat és a nyert információkat felhasználni a döntéshozatalban, valamint az intézkedések során,
- elemezni az erőforrásokkal való gazdálkodást, az egyes üzletágak, szolgáltatások hatékonyságát,
- részt venni a teljesítmények, hozamok számításában, az árazásban, a díjak kalkulációjában,
- közreműködni az ellenőrzési feladatok ellátásban, együttműködni a belső ellenőrrel és a könyvvizsgálóval, továbbá összeállítani a felügyelet, valamint az MNB részére történő adatszolgáltatásokat,
- ellátni a pénzügyi szervezet megszűnésével, a felszámolással és végelszámolással kapcsolatos számviteli feladatokat, az üzletág átruházásával, betétállomány átruházásával összefüggő számviteli feladatokat.