Államháztartási szakügyintézõ - OKJ 2013-ig tanfolyam, képzés
Általános adatok
- Szakképesítés megnevezése: Államháztartási szakügyintézõ
- A szakképesítés OKJ száma: 55 344 01
- A szakképesítés szintje: Felsõfokú (érettségivel)
- A szakképesítés tanulmányi területe:
- A szakképesítés típusa:
- Szakmacsoport: Közgazdaság
- A szakképesítésért felelős miniszter:
- Jegyzékbe kerülés éve: 2006
- Az SzVK letöltése:
A szakképesítéssel leggyakrabban betölthető foglalkozások, munkakörök
Feor száma
Feor megnevezése
Betölthető munkakörök
A Államháztartási szakügyintézõ szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása:
Adóigazgatási szakügyintézõAz állami adóhatóságnál:
Részt vesz az adóügyi szakfeladatok ellátásban, így különösen:
- közremûködik az ügyfélszolgálati feladatokban,
- átveszi, elõkészíti, továbbítja az adózók különféle beadványait, kérelmeit,
- részt vesz az adózók tájékoztatásában,
- elõkészíti, kiadja az adó-, jövedelem- és illetõség igazolásokat,
- közremûködik a magánszemélyek adóbevallásainak átvételében, feldolgozásának elõkészítésében, közremûködik a folyószámla kivonatok egyeztetésében,
-elõkészíti az adóügyi határozatokat.
Részt vesz az illetékügyi feladatok ellátásban, közremûködik az illetékkötelezettség megállapításában, az illeték kivetésében, ellenõrzésében, elõsegíti a végrehajtást.
Részt vesz az egyes ellenõrzések elõkészítésében, lefolytatásában, így különösen:
- a magán nyugdíjpénztáraknál tartott, a mûködés megkezdését megelõzõ, a bizonylati fegyelem megtartására irányuló ellenõrzések elõkészítésében és végrehajtásában.
Közremûködik az adóhatóság behajtási tevékenységében, így különösen:
-a hátralékállomány alakulásának megfigyelésében, elemzésében,
-a megkeresésre indított, az adók módjára behajtandó köztartozások végrehajtásában, elõkészíti a fizetési könnyítésekre vonatkozó határozatok elbírálását.
A gazdaság területén:
- adózással, járulékokkal kapcsolatos nyilvántartásokat vezet,
- bevallást készít, jogszabályokat alkalmaz,
- adózással kapcsolatos információkat gyûjt, nyilvántart, adatokat szolgáltat, ellenõrzésre elõkészít, ellenõrzésben közremûködik,
- elemzési feladatokat végez, szervez, ellenõriz.
Költségvetés-gazdálkodási szakügyintézõ
Közremûködik a számvitelrõl szóló 2000. évi C. törvény 150. §-ának (2) bekezdésében meghatározott könyvviteli szolgáltatás körébe tartozó államháztartási szervezetnél jelentkezõ feladatok elvégzésében, illetve a költségvetési számviteli beszámoló elkészítésében.
Közremûködik az államháztartás szervezet mûködése, vagyon használata, hasznosítása során jelentkezõ tervezési, elõirányzat-felhasználási, elõirányzat-módosítási, munkaerõgazdálkodási, készpénzkezelési, könyvvezetési, a beszámolási, illetve egyéb adatszolgáltatási feladatokban.
Közremûködik a számviteli politika, a könyvviteli elszámolás, a beszámoló készítés rendszere, módszere, ideértve a belsõ információs rendszer kialakításában.
Közremûködik a számlarendhez, a könyvvezetéshez, valamint a beszámoló készítéshez szükséges szabályzatok elkészítésében, illetve rendszeres karbantartásában.
Biztosítja a valóságnak megfelelõ belsõ és külsõ információk elõállítását, szolgáltatását, az elszámolások, az adatok jogszerûségének, szabályszerûségének, megbízhatóságának, bizonylatokkal való alátámasztottságát a számviteli alapelvek betartásával.
Közremûködik a szakmai feladatok érdekében a lehetséges megoldási változatok kidolgozásában, a szükséges pénzügyi források felkutatásában, megszerzésében, a gazdálkodási problémák felismerésében és megfogalmazásában.
Közremûködik a megoldandó szakmai feladat specifikálásában, a megoldásra vonatkozó javaslat kidolgozásában.
Gondoskodik arról, hogy a szakmai döntéseket hozók és végrehajtók megismerjék a szakmai feladat pénzügyi feltételrendszerét, a pénzügyi lehetõségeket, korlátokat, tevékenységük pénzügyi következményeit.
Részt vesz a pénzügyi szervezési, irányítási rendszer mûködtetésében, egyes területeken önállóan is tevékenykedik.
Segíti a szakmai és pénzügyi folyamatokban résztvevõk sikeres együttmûködését.
A saját pénzügyi tevékenységének teljes körû adminisztrációját, a kapcsolódó tevékenységek részleges adminisztrációját és dokumentációját elkészíti.
A saját tevékenységéhez tartozó ügyviteli feladatokat ellát.
Pénzügyi jelentéseket, beszámolókat elõkészít.
Az adott feladat és a vonatkozó jogszabályi rendelkezések között összefüggést keres.
Szakmai útmutatókat, szakirodalmat használ.
Alkalmazza a feladataihoz rendelkezésre bocsátott személyi és tárgyi feltételeket, javaslatot tesz szükséges módosításukra.
Közremûködik a feladatok belsõ koordinációjában.
Az alkalmazói projekteket, szoftvereket üzemelteti.
Szövegszerkesztési, táblázat- és adatbázis- kezelési feladatokat lát el.
A szakképesítéssel rendelkező képes:
A kapcsolódó szakképesítés, résszakképesítés, szakképesítés ráépülés
Azonosító száma
Megnevezése
A kapcsolódás módja
Nincs kapcsolódó szakképesítés